Генрі Лонгфелло. Пісня про Гайавату.
Генрі Лонгфелло. Пісня про Гайавату. Міфи північноамериканських індіанців
та їх втілення в поемі. Елементи фольклору у творі
1.прослухати вірш Р.Бернса” Моє серце в
верховині…” (українською та мовою оригіналу), повторити напам’ять. https://www.youtube.com/watch?v=i15gMKjWD84&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=62TwikPg1s4
2.
презентація нової теми Г.Лонгфелло” Пісня про Гайявату”;
3. поняття
теорії літератури: поема, жанр поеми, головна думка поеми; образ Гайявати.
Мета:
ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Генрі Лонгфелло, з історією
створення поеми «Пісня про Гайавату», показати її зв'язок з міфами північноамериканських
індіанців; звернути на головні цінності
північноамериканських племен, що відбиті в поемі, на позицію автора; формувати
навички аналізу поетичного епічного твору; сприяти вихованню найкращих людських
якостей: бажання жити в мирі, дружбі та злагоді.
Ми залишаємо волелюбну та славетну Шотландію й
переносимося до далекої Америки. На американському континенті тисячоліттями
жили племена індіанців. У міфах північноамериканських індіанців часто
зустрічається образ вождя, який навчив індіанців займатися мирною працею,
допоміг розчистити ріки й ліси. Посланець богів, він допоміг припинити
братовбивчі війни й розумно влаштувати життя племен. У різних племен ця людина
божественного походження була відома під різними іменами. Найпоширенішим було
ім’я Гайавата, що означає «учитель».
У середині XIX століття американський поет Генрі Лонгфелло
досконально вивчив життя індіанців, їхні самобутні традиції, звичаї, їхню
міфологію. Поступово в Лонгфелло зародилася ідея скласти поему, що розповіла б
про народ - індіанців. Поема «Пісня про Гайавату» зробила ім’я її автора
безсмертним.
Працюючи з текстом поеми Г. Лонгфелло «Пісня про Гайавату»,
маємо звернути увагу на авторську позицію щодо життя народів у світі, адже це і
є провідний мотив поеми та ключ до розуміння образу Гайавати. Ми працюємо з
перекладом поеми українського поета та перекладача Олександра Олеся.
За жанром
— це епічна поема.
Поéма —
великий твір (як правило, віршований), у якому зображені значні події та
яскраві характери персонажів. У поемі органічно поєднуються елементи лірики
(вираження внутрішніх переживань, мрій, прагнень) і епосу (зображення зовнішних
подій, фактів).Поема складається з 22 частин і післямови.
Історія написання поеми сягає ще часів ранньої творчості Г.В.Лонгфелло.
У цей час письменник з зацікавленістю вивчав історичні, етнографічні і
фольклорні матеріали, захоплювався культурою індіанців. Він зустрічався з
індіанськими громадськими діячами. Багато легенд, що згодом будуть використані
у поемі, Лонгфелло почув від вождя одного індіанського племені.
Для свого твору Лонгфелло використав записи
відомого вченого- етнографа Скулкрафта, який багато років прожив серед
оджибвеїв.
Жанр: епічна поема.
Лонгфелло творчо переосмислив давні перекази,
наситив новими образами, символами, опоетизував. І його поема — це поетичний
переказ індіанських міфів, самостійний літературний твір, який
слугує даниною пам’яті предків, написаний з метою збереження тієї «золотої
нитки», що зв’язує різні покоління.
Головна думка поеми — заклик до єднання і припинення племінних
чвар.
Національні традиції та звичаї. Розфарбовування
індіанців у яскраві фарби перед боєм; традицію викурювати люльку згоди на знак
установлення миру. Опис індіанських звичаїв, традицій, одягу вносить у текст
поеми неповторний національний колорит.
Образ Великого Духа Гітчі-Маніту. За
віруваннями індіанців, він створив усе живе на землі й послав до людей
Гайавату, ім’я якого означає «пророк», «учитель».
Мета Гітчі-Маніту — припинити сварки. Він не тільки виконує місію
миротворця, а ще і вчить людей жити у мирі
Епітети: могучий, милосердний;
Гіперболи: проводить путь річці, одламав рукою камінь, від
подиху гойдаються віти.
Головні риси характеру Гітчі-Маніту: розум,
мудрість, урівноваженість, гуманізм, сила, мужність.
Прийом протиставлення (контрасту), або антитези: Сила —
безсилля, згода — ворожнеча, мудрий творець — нерозумні діти. Антитеза дає
можливість підкреслити спокій, розум Гітчі-Маніту і войовничість, агресивність
індіанців. Вислів «люлька згоди», «викурити люльку згоди» — означає помиритися,
укласти мир. Слугує визначенням миру, дружби, злагоди у стосунках між
людьми.
Образ Гайавати в індіанській міфології:
У роботі над поемою Лонгфелло спирався на
індіанські міфи про Гайавату. Він писав: «Гайавата — людина дивного походження.
Він був посланим до індіанців, щоб розчистити їхні річки, ліси і риболовні
місця, навчити народи займатися мирний ремеслом. У різних племен ця людина
була відома під різними іменами: Тісвавоп, Свіаво, Тапавозо, Тачепауиадоп,
Гайавата, що означає пророк, учитель. У цей старий переказ я вплів й інші
цікаві індіанські легенди…
Описувані події відбуваються в країні
оджібвеїв, на південному березі Верхнього Озера, між Мальовничими Скелями і
Великими Пісками». Гайавата як реальна особистість За твердженням учених,
Гайавата — історична фігура. Він жив у XVI ст., був вождем племені онондагів і
залишився в пам’яті нащадків завдяки тому, що піклувався про щастя, мир та
процвітання індіанських народів. З його ім’ям пов’язують створення Ліги
ірокезьких племен, основним завданням якої було встановлення миру на
американському континенті. Ліга об’єднувала п’ять племен. Відомо також, що на
раді звучав гімн, що починався словами: «Ми прийшли, щоб привітати Мир і
подякувати йому».
Головному героєві поеми — Гайяваті, сину Місяцевої дочки Венони і Західного вітру— властиві найпрекрасніші і найблагородніші риси. Він — уособлення кращих людських чеснот.
Домашня
робота( завдання на тиждень) :
1.прослухати вірш Р.Бернса” Моє серце в
верховині…” (українською та мовою оригіналу), повторити напам’ять.
2.
презентація нової теми Г.Лонгфелло” Пісня про Гайявату”;
3.вивчити
поняття теорії літератури: поема, жанр поеми, головна думка поеми; образ Гайявати.
4.читаємо”
Пісня про Гайявату” перша пісня” Люлька Злагоди”
Коментарі
Дописати коментар